Online marketing területei

Minden, amihez értened kell, ha pénzt akarsz keresni az interneten

Online marketing, online vállalkozás, de kinek?

Eljött a pillanat, hogy hagyományos vállalkozásod az interneten is megjelenjen, mert jól jönne plusz egy láb az értékesítésben? Esetleg van egy szuper ötleted, és belevágnál a vállalkozói életbe, mert amúgy is eleged van már a főnökökből? Szeretnél a magad ura lenni, és főállásod vagy másodállásod helyett inkább a saját cégeden dolgoznál?

Számtalan ok lehet amiért valaki elkezd az online vállalkozás gondolatával foglalkozni. Van, aki nagyon tudatosan csinálja, egy üzleti gondolathoz keres értékesítési és kommunikációs csatornát, és van, aki egyszerűen csak belesodródik. Akár egy kiváló hobbi is tökéletes lehet az induláshoz. Ha rendelkezel valami olyan, mások számára is értékes tudással, amit szívesen megosztanál a neten, gondold végig, hátha pénz is lehet belőle.

Hobbiból üzlet?

Nem kell csodákra gondolni! Tudtad, hogy a Youtube már saját csatornát tart fenn a számítógépes játékokkal kapcsolatos videóknak? A youtube.com/gaming oldalakra közel 83 millióan iratkoztak fel! A magyar játékosok közt is vannak olyanok, akiknek a videóját sok százezren látták. Mi ez, ha nem hobbiból üzlet?

Persze, azért ahhoz, hogy valaki sikeres online vállalkozó legyen több kell. Nem elég beülni a gép elé, és felvenni egy-két menetet ahogy az éppen cool játékot toljuk. Sajnos az online vállalkozás, az online marketing is egy külön szakma, amit ugyan úgy tanulni kell, mint bármi mást. Még az sem elég, ha a hagyományos, offline vállalkozói világban komoly sikereket értél el, bár persze, az azért már lépéselőny. Még most az elején döntened kell. Alvállalkozókkal akarsz dolgoztatni, vagy rászánod az időt, energiát, költséget, és megtanulod magad, legalább az alapokat.

Korábban már írtam egy cikket a vállalkozás indításáról, amely rendkívül hasznos lehet, ha most kezded a vállalkozósdit. Ha nem csak az online marketing területén, hanem a vállalkozásban is kezdőnek érzed magad, akkor javaslom először azt elolvasd el. Utána várlak vissza. Abban a cikkben bemutatom, hogy mik azok a dolgok, amiket mindenképpen érdemes végig gondolnod, mielőtt belevágsz a cégalapításba.

Hobbiból online vállalkozás

Nézzük, hogyan kezdődik az egész online vállalkozás!

Az online marketing alapja is a stratégia, először neked is ezt kell megtervezned. Megszületik egy ötlet, alszol rá, érlelgeted, és szép lassan kezd körvonalazódni. Ha úgy néz ki, hogy életképes a dolog, és kezd összeállni, akkor mindenképpen szánj jó néhány gondolatot arra is, hogy hogyan lesz neked ebből pénzed. Ez az a rész, amit úgy hívnak, hogy üzleti modell tervezés. Elvileg korlátlan lehetőséged van, de nem biztos, hogy érdemes feltalálnod a spanyolviaszt. A leggyakoribb üzleti modellek online környezetben a következők:

Legyél kereskedő!

Lényege, hogy (az egyik) közvetítő leszel a termelő és a fogyasztó közti úton. Minél olcsóbban beszerzed az árut, létrehozol egy online értékesítési csatornát (webáruházat, értékesítési tölcsért, stb.) és ezen keresztül többé-kevésbé automatizáltan értékesítesz. Ha ügyes vagy, még az árut sem muszáj megvenned, elég, ha közvetítesz. Fizikai és online terméket egyaránt árusíthatsz.

Add el a saját terméked!

Te vagy a termelő és saját termékedet adod el a fenti módon. Ez lehet akár egy kézműves hobby eredménye is, pl. gyönyörű üveg ékszerek, de természetesen lehet online termék is. Ha van bármi olyan tudásod, ami másoknak érték lehet, készíts belőle online oktatóanyagot!

Segíts másoknak!

Ezt leginkább szabadúszó tevékenységnek szokták nevezni. Ha tudsz olyan szolgáltatást nyújtani, ami online közvetíthető, pl. szoftverfejlesztés, grafikai tudás, valamilyen szakértői tevékenység, stb., akkor érdemes belevágnod.

Készíts tartalmakat, hogy kövessenek!

Ha képes vagy tömegeket megszólítani bármilyen csatornán, bármilyen témában, akkor véleményvezérré váltál. Véleményvezérként pedig lehetőséged van a követőid vásárlási szokásait befolyásolni, ami érték, ezért mások hajlandók fizetni érte. Ha a fent emlegetett gaming vloggerek YouTube videói alatt megjelenik egy hirdetés, és arra kattint valaki, akkor a vlogger pénzt kap. Ha a videójában elmondja, hogy ő milyen kontrollert használ, és miért ajánlja, akkor a kontroller forgalmazója fizet(het) neki ezért. De nem feltétlenül kell videóban gondolkodnod, egy blog, vagy akár egy Facebook csoport is elég lehet.

Támogasd mások online vállalkozását!

Online piactér, ár összehasonlító oldalak, stb. Ezt leginkább akkor ajánlom, ha az online marketing terén nagyon jó vagy. Lényege, hogy összegyűjtöd a jellemzően kisebb cégeket, és segítesz neki forgalmat terelni a saját értékesítési csatornájukba, vagy akár az értékesítési csatornát is te biztosítod.

Offline szolgáltatáshoz online foglalás

Ez kilóg az online vállalkozások világából, hisz a termék igénybevétele helyhez kötött, de a hagyományos szolgáltatásodat nagyon jól tudja támogatni. Ha fodrász vagy, de van egy szuper weboldalad, ahol az érdeklődő folyamatosan frissülő cikkeket talál a hajápolásról, ráadásul időpontot is tud foglalni, akkor már király vagy!

Persze ezeknek is van még számtalan al-al változatuk, és megszámlálhatatlan egyéb megjelenési formájuk létezik. Értékesíthetsz egyszeri díjért, kínálhatsz szolgáltatást projektben, részletfizetéssel vagy óradíjért. Árulhatsz hirdetési lehetőséget kattintásos vagy jutalék alapon, de szervezhetsz havidíjas klubot is a követőidnek, akiket folyamatosan képzel, szórakoztatsz, vagy akár fogyó termékkel látsz el. Az online marketing fejlődése töretlen, nap mint nap jönnek új ötletek, megoldások, technikai újítások, amit fel tudsz használni.

Piackutatás, avatar építés

Ha megvan az ötlet és már azt is sejted, miért éri ez meg neked, akkor bizony érdemes egy részletesebb piackutatást is beiktatni. Mindenképpen fel kell mérned, hogy kik lesznek a vevőid. Azok, akiket érdekelhet a terméked vagy szolgáltatásod elegen vannak a vállalkozásod eltartásához? Ha igen, akkor rendelkeznek-e elegendő anyagi forrással, tudnak-e vásárolni? El tudod érni ezeket a reménybéli vásárlókat, hogy meggyőzd őket, hogy tőled vegyék meg a terméket? Mivel fogod meggyőzni őket?

Ha ezekre a kérdésekre már tudod a választ, akkor vélhetően legalább egy, de inkább több tipikus vásárló képe már meg is jelent a lelki szemeid előtt. Azonosítottad őket kor, nem, jövedelem, problématudat, és még számtalan egyéb paraméter alapján. Ezt hívják avatarnak, ez adja az online marketing tevékenységed magját. A legjobb, ha egyből feljegyzeteled ezeket a tulajdonságokat, sőt akár nevet is adhatsz nekik.

Példa:

Katalin: 25 éves, single, multinál középvezető, átlag feletti jövedelemmel, de viszonylag kevés szabadidővel. Rendszeresen jár edzeni és egészségesen táplálkozik. Lehetősége szerint sok időt tölt barátaival, szeret bulizni, de egyre inkább szeretné megtalálni az igazit. A netes társkereső oldalakkal szemben előítéletei vannak, vagy még nem próbálta, vagy az első kísérletek csalódásai miatt nem használja őket. A cél meggyőzni, hogy létezik olyan társkereső oldal is, ami megfelel az ő igényeinek.

Termékfejlesztés

Következő lépés, hogy a termékedet is tovább csiszolgasd. Az ötlet megszületése általában egy termék vagy termékcsoport gondolatának a megfogalmazódása, de ez még nem a végleges. Ha már ismered a piacodat a kezdeti termékötletet érdemes kibontani, avatarokhoz rendelni, hisz az egyik legfontosabb, hogy milyen a termékpalettád.

A csali

Mindenképpen határozz meg egy ingyenes terméket, egy úgynevezett csalit, ami segít majd a kapcsolatot felvenni a célközönséggel. Ez az amivel felkelted a figyelmüket, amivel elkezded építeni a bizalmat, amivel bizonyítod, hogy igenis van megoldásod a problémáikra. Persze itt ne lőj el mindent, hisz ez még csak költség a számodra. Amolyan termékminta. Próbálj ki, kóstolj meg, és ha erre gondoltál, akkor kössünk üzletet! Ez leggyakrabban az online világban valami infotermék szokott lenni. Ha kerítés elemeket árulsz és szolgáltatásként kerítést építesz, akkor készíts egy videót, esteleg egy pár oldalas dokumentumot, amiben részletesen bemutatod, hogy mire kell vigyázni a kerítés választásnál, hogy az hosszú évek múlva is ugyan olyan szép legyen, mint új korában.

Belépő termék

Ha a csalid elég meggyőző volt, akkor jöhet az üzlet! Neeem, nem rontunk egyből ajtóstól a házba! Az emberek nehezen nyitják ki a pénztárcájukat, de hát ettől szép az online marketing. Attól, hogy pár percben, pár sorban elmondtad neki, mire figyeljen a kerítés tervezésénél, még nem fog egyből több milliós üzletet kötni veled. Itt van a legnagyobb esélyed elveszíteni az érdeklődőt, hisz eddig nem igazán kötelezte el magát. Ha ügyesen játszod ki a hála kártyát és mielőtt elmenne jobban körbe nézni, felkínálsz neki egy kihagyhatatlan, nagyon olcsó üzletet, akkor megfogtad. Például, ha most és azonnal kéri, akkor ajánlj fel neki hatalmas kedvezménnyel egy helyszíni felmérést. Magyarázd el, hogy ez a költség még a kiszállást sem fedezi, de ha utána megrendeli a kerítést, akkor még ezt is elengeded.

Ha idáig eljutottál általában már nyert ügyed van. Kezedben a colstok, méricskélsz és beszélgettek. Minden egyes mondattal, minden egyes kérdéseddel, azt igazolod, hogy te nagyon értesz a szakmához, és az a legfőbb célod, hogy ő, mint megrendelő elégedett legyen. Ha éppen nem a kerítés bizniszben utazol akkor is minden ugyan ez. Teszem azt játék webáruházad van, akkor készíts „How to play?” (Hogyan játsszuk?) videókat, majd biztosíts olcsó bérleti lehetőséget, hogy néhány napra elvihesse kipróbálni a játékot. Az emberek egy nagyobb vásárlás előtt hajlandók fizetni azért, hogy csökkentsék a későbbi vásárlás kockázatát.

…és amin pénzt is keresel

Ha sikerült kinyitatnod a vevőd pénztárcáját, akkor innentől az ajánlatodon múlik, hogy azt ne csukja be. Sokszor elmondtam, ide is leírom: az emberek nem az olcsó dolgokat keresik, hanem a kedvező ár/érték arányt. Ha megértetted a problémáját, akkor könnyedén licitálhatsz felfelé. Ajánld fel neki a megoldást, majd kínálj egy még jobb megoldást. Tűzdeld meg ingyenes bónuszokkal, adj hozzá garanciákat, és ha vásárolt, akkor azonnal kínálj fel neki még valamit, még mielőtt elteszi a bankkártyáját. Az igazi üzlet nem az, ha egy fő terméket eladsz valakinek, hanem ha rá tudod beszélni beszélni egy upsellre, egy prémium termékedre, vagy legjobb esetben valami előfizetésre, ami aztán havonta hozza a bevételt. Mindig legyen valami egyedi ajánlatod! Ne feledd! Itt már nem kell megtermelned az online marketing költségeidet! Ha egyetlen forintot is keresel egy upsellel, az már pont egy forinttal több, mint amit amúgy kerestél volna. Sok kicsi pedig sokra megy!

Online marketing célja a nyereség

Ezt is végig kell gondolni…

Ha az ötlettől eljutottál idáig, akkor már sínen vagy. Pontosan tudod, hogy kiknek és mit akarsz eladni, és ebből hogyan lesz nyereséged. Azért érdemes még végig gondolni, hogy a konkurenciához hogyan viszonyulj, hogyan pozícionáld a termékedet. Mi a megkülönböztető üzeneted, mi az amiben te más vagy, jobb vagy. Lehet, hogy olcsóbban adod ugyan azt a minőséget, vagy sokkal jobbat, de nem sokkal drágábban? Estleg te ingyenesen házhoz is szállítasz? Vagy biztosabb a garanciád, jobbak a szolgáltatásaid a terméked mellé? Bármi lehet, csak légy egyedi!

A stratégiatervezés utolsó pontja, hogy kitaláld, hogy a vásárlás után mit fogsz kezdeni a vevőiddel. A legrosszabb, ha szélnek ereszted őket. Az online marketing legdrágább része, ha mindig új vevők után kell futkosnod. Ha olyan a termékpalettád, akkor mindenképpen vedd rá őket az újabb vásárlásra, vagy kínálj fel nekik szolgáltatást a megszerzett termék mellé. Kerítést nem gyakran csináltatnak az emberek, de évenkénti karbantartást egyesek szívesen vásárolnának mellé. Ha nagyon-nagyon nincs ötleted és úgy érzed, hogy egyszeri vásárlóid vannak, akkor pedig legalább egy ajánlást kérj tőlük. Véleményezzék a terméked, ajánlják ismerőseiknek.

Amihez alapból konyítani kell

Weboldal, webáruház készítés

Ha megvan a stratégia akkor a többi lényegében már csak technika. Persze azt is tanulni kell, először is szükséged lesz néhány általános online marketing ismeretre. A legfontosabb talán, hogy a weboldal készítés alapjaival képben legyél. OK, eleinte tuti nem fogsz teljes értékű portálokat gyártani, de legalább egy akciód landing oldalát össze kell tudnod rakni, vagyis igenis, kellenek az alapok. Ha bejön egy szuper projektötlet, akkor tudnod kell, hogyan regisztrálj hozzá domaint, hogyan vásárolj tárhelyet. A tárhelyet kezelni kell, legalább egy e-mail címet tudj magadnak csinálni, és a legfontosabbakat beállítani C-Panelen.

Mi kell a weboldalhoz?

Szükséged lesz egy tartalomkezelő rendszerre is, én azt mondom ez gondolkodás nélkül legyen a WordPress. Ingyenes és bolondbiztosan telepíthető. Ez viszont tényleg csak egy keret, ehhez még egy sablonra is szükséged lesz. Rengeteg ingyenes sablon létezik, választhatsz ilyet is, főleg teszteléshez, de én azt mondom, hogy inkább szánd rá azt a pár ezer forintot, és keress olyat, amit garantáltan fejlesztenek, frissítenek. Ilyen sablonokat főként az Envato Market oldalon, a https://themeforest.net/ domainen találsz. Én leginkább az AVADA-t vagy a DIVI-t ajánlom (a DIVI a https://www.elegantthemes.com/ oldalon érhető el), ezekkel már gyakorlatilag bármi összerakható. Ha valami speciálisabbat (vagy olcsóbbat) keresel, akkor is elsődlegesen arra figyelj, hogy eddig hányan töltötték le, és mikor volt az utolsó frissítése.

Webáruház első lépései

Ha webáruházban gondolkozol, akkor szintén érdemes kezdésnek egy keretrendszerre szert tenned. Persze fejlesztethetsz egyedi webáruházat horror pénzért és még drágább fenntartási díjért, vagy csinálhatsz magadnak ingyen WordPressben, de én akkor is azt mondom bérelj inkább egy keretet. Én a Shoprenter iránt elfogult vagyok, őket ajánlom. Nem állítom, hogy tökéletes, de szerintem jobb bármilyen alternatívánál. Havi pár ezer forint, és minden háttér gond és macera az övék. Neked elég összeraknod a dizájnt, amihez kiváló sablonjaik vannak, feltöltened a termékeket, beállítanod az integrációkat és már jöhetnek is a vevők.

Oldalaidat ne felejtsd el összekötni a legfontosabb analitikai eszközökkel! Mindenképpen szükséged lesz egy erre dedikált Google fiókra, majd minimálisan egy Google Tag Manager, egy Google Analytics és egy Google Search Console regisztrációra.

Marketingpszichológia

A következő nagy téma, amihez legalább érintőlegesen konyítanod kell, az a marketingpszichológia. Ez mindig is fontos terület volt, de az online marketing keretei közt tovább bővült, még hangsúlyosabb lett. Az elsők, akik az internet határtalan lehetőségeit felfedezték, azok a csalók voltak, és pont ezért mindenki ódzkodik egy új helyen, első alkalommal történő netes vásárlástól. Mivel nem lehet az árut személyesen megtapogatni, kipróbálni és az eladó szemébe nézni, ezért sokkal erősebb a kockázattudata az internetes vásárlóknak. A te elsődleges feladatod az, hogy ezt az érzékelt kockázatot a lehető legkisebbre csökkentsd.

Minden létező ezközt használnod kell a bizalom kialakítására, a hitelességed növelésére. Ha sikerül meggyőzd az érdeklődőt, hogy nálad vásároljon, akkor pedig az összes akadályt el kell söpörd az útjából. Az értékesítési folyamatodat úgy kell kialakítanod, hogy az tökéletesen akadálymentes legyen, és a vevő szinte végig suhanjon rajta. Ez a tudomány a webergonómia. Napjaink webes értékesítésében ez már a minimum. Ha igazán profi akarsz lenni, akkor nem elég kizárólag az értékesítési csatornád használhatóságára, hanem egyenesen a vásárlói élmény fokozására kell törekedned. Azt kell elérned, hogy a vevő a vásárlás minden pillanatában többet kapjon, mint amit elvár, és a végén komoly aha! élménnyel használja a terméked.

Tartalomgyártás

Az online marketing másik hatalmas és kikerülhetetlen területe a tartalomgyártás. Hiába tudsz profin weboldalt, webshopot szerkeszteni, ha azt nem tudod tartalommal feltölteni. Hiába tudod elméletben a marketingpszichológia minden csínját-bínját, ha nem tudsz olyan tartalmakat összerakni, amik megteremtik a vásárláshoz elengedhetetlen bizalmat. Az anyagaidnak kell érdeklődőből elégedett vevőt konvertálni, méghozzá minél jobb hatásfokkal. Bármihez nyúlsz, mindenhez tartalomra lesz szükséged. A honlapodon kívül tartalom kell a közösségi oldalakra, a landig page-re, a hírlevelekbe, a kattintós hirdetésekbe. Mindenhova.

A tartalom gyártáshoz két fő ismeret kell: a MIT és a HOGYAN. Első körben nagyon tisztában kell lenned azzal, mit is akarsz átadni, mi az az ismeret, amit át kell adnod ahhoz, hogy működjön a kémia közted és a célcsoportod között. Sajnos erre nincs útmutató, te tudod, mire van szükségük. Talán ez az online marketing munka legnehezebb része. Egyértelmű, hogy egy idősebbeknek szóló gyógyászati segédeszközöket kínáló cég nem ugyan úgy fogja megszólítani a célcsoportját, mint mondjuk egy fiatalok számára videójátékokat fogalmazó weboldal. A másik, ami szintén alap, a hogyan, vagyis a technika. Igen, legalább alap szinten ismerned kell a videó készítést, a grafikai programokat és a szövegírás rejtelmeit. Persze nem muszáj egyből Photoshoppal kezdeni, de fontos, hogy a letöltött stock fotót át tudd méretezni és esetleg feliratot tudj tenni rá. Videózásnál sem kell egyből profi technikára gondolni, hisz ma már egy telefonnal felvett pár perces beszélőfejes videó, egy képernyőfelvételes bemutató is nagyon fel tudja dobni a projektedet.

Tartalomgyártás YouTube-ra

Extrák

Ha az alapvető technikai tudásodat már sikerült megszerezd, idővel érdemes azt tovább csiszolni. A megszerzett tartalomkészítő ismereteidhez, hogy minőségi infoterméket tudj készíteni, megéri például némi időt rászánni a .pdf rejtelmeire. Fontos lehet a jogosultság kezelésben való elmélyedés is, akár fájlok kódolásáról, akár weboldalak egyes tartalmainak az eléréséről van szó. Ha már rutinosan megy a videózás, akkor a következő lépés lehet a webinárok tartása, ami szintén további tanulást igényel. Ha készen van a weboldalad vagy akár a webáruházad, akkor jöhet egy popup és egy chat szoftver integrálása. A bankkártyás fizetés is terjedőben van, bár sokan még mindig inkább az utánvétet részesítik előnyben, de egyes területeken szinte már kizárólagos az online fizetés. Ha haladni akarsz a korral, a bankkártya integráció beállítását is el kell sajátítanod.

Online marketing

OK, van egy tuti üzleti stratégiád, és a marketingpszichológiai és tartalomgyártási ismereteid segítségével már könnyedén tudsz kommunikálni a célpiacoddal egy weboldalon, vagy webshopon keresztül. Fel tudod kelteni az érdeklődésüket, ki tudod alakítani a bizalmat, meg tudod győzni őket, hogy a te terméked megoldás a problémájukra, és meg is tudod indokolni, hogy miért tőled vásároljanak. Már csak egyetlen dolog hiányzik. Hogyan kerülnek az érdeklődők az oldalakra? Hogyan jutsz el egyáltalán odáig, hogy felkeressék a rendkívüli vásárlói élménnyel felruházott weboldalad, és elkezdjék fogyasztani a kiválóan megtervezett és kivitelezett tartalmaidat? Honnan tudod, hogyan viselkednek a látogatók az oldaladon? Na, igazából innen kezdődik az általános értelemben vett online marketing.

Az online vállalkozás ma tagadhatatlanul népszerű terület, szinte ontja magából a specialistákat. A téma viszont a rohamos fejlődés ellenére véges. Ezek a szakértők, amikor éppen nem egymást másolják, akkor igyekeznek a saját szájízük szerint addig tekerni a kérdéskört, hogy a saját szakterületük abszolút prioritását alá tudják támasztani. Én sem tervezem ismét feltalálni a kereket, de igyekszem részlehajlás nélkül, némi logikát csempészve a dologba, bemutatni azokat a területeket, amiket egy online marketingesnek ismernie kell ahhoz, hogy sikeres legyen. A tudományág annyira fiatal és annyira élő, hogy nincsenek még megkövesedett axiómái. A következő felsorolás saját termék, a legnépszerűbb hazai és nemzetközi véleményvezérek gyakran egymásnak ellentmondó osztályozásának az esszenciája, amolyan közös nevező.

Konverzió optimalizálás

A legelső pont átfogja az általános tudnivalók minden területét, és azt is mondhatjuk, hogy a tesztelés tudománya. Hasznosítva a weboldal, webshop építés technikai ismereteit, a marketingpszichológia tudományát és a tartalomgyártás számtalan variációját, egy olyan oldalt kell létrehozzunk, amely konvertál. A konverzió üzleti céljaink teljesítése, online marketing tevékenységünk eredménye. Nézelődőből egy célzott információt tartalmazó konkrét oldalunk olvasója lesz. Az olvasó regisztrál a hírlevelünkre, vagy megadja az elérhetőségét cserébe egy letölthető tanulmányért, egy katalógusért, egy szoftver próbaváltozatáért. És vásárol. Az online vállalkozás bármely területén indulunk is, mindig ez lesz a végső cél, és ehhez elengedhetetlen, hogy addig próbálkozzunk, míg ki nem tudunk alakítani egy jól konvertáló online felületet.

SEO azaz keresőoptimalizálás

Lehet ezt is cifrázni, de lényegében ez a Google-ismeret tudománya. Az emberek (azaz a piac) legnagyobb része, online tevékenységét azzal kezdi, hogy beüti a Google keresőbe azt amire kíváncsi. A kereső erre az adatbázisából kiadja azokat a találatokat, amelyek szerinte a legrelevánsabb válaszokat adják. Hogy melyek ezek, azt az alapján határozza meg, hogy azok, akik korábban ugyan erre kerestek, hogyan viselkedtek a találatok kapcsán.

Lehet szidni a Google-t, de nem érdemes. Az online marketing nem erről szól. Napjaink SEO tevékenységének a kulcsa, hogy ki kell találjuk, hogy célpiacunk milyen kifejezésekre keres, és azok az oldalak, amelyek ezen kifejezésekre az élen vannak miért kerültek oda. Meg kell vizsgáljuk, hogy mit nyújtanak ezek az oldalak a célcsoportnak, és le kell másoljuk a taktikát. Ha megvannak a megfelelő kulcsszavak, célcsoportunk igényei szerint kell kialakítsuk weboldalunk struktúráját, és az oldalon lévő tartalomnak a látogatók igényei szerint kell minőséginek lennie. Ha ezt sikerül megoldanunk, akkor a Google minket fog az elsők közt ajánlani azoknak, akik beütik a keresőbe a számunkra releváns kulcsszót.

Értékesítési tölcsérek

Az online marketing egyik legújabb terméke az értékesítési tölcsér, mely nem más, mint a stratégiai részben már megbeszélt termékpiramis elmélet gyakorlati megvalósítása. Általában egy ingyenesen megkapható érték ígéretével egy aloldalunkra csaljuk az érdeklődőt. Az oldalon némi célzott győzködés után elérjük, hogy ezért a csaliért hajlandó legyen megadni az e-mail címét és esetleg egyéb adatát egy űrlapon. Az e-mail cím megy az adatbázisunkba, az érdeklődő pedig megkapja az ígért értéket, ami általában valami online információ. Ha ezt feldolgozta tovább vezetjük egy másik aloldalunkra, ahol teszünk neki egy nagyon kedvező ajánlatot, amolyan „hülyének is megéri” szinten.

Kapott tőlünk egy ajándékot, kötött már velünk egy számára nagyon jó üzletet, ráadásul közben egy kicsit meg is ismerkedtünk, kezd kialakulni a bizalom. Ha idáig eljutottunk jöhet a fő értékesítési oldal akár e-mail linkből, akár az előző vásárlást tovább vezetve. Az oldalon hosszasan érvelünk, garanciákat adunk, referenciákat mutatunk be, majd az ajánlathoz még bónuszokat is csatolunk, míg a végén le nem nyomja a „kérem” gombot. Aztán mielőtt becsukná a pénztárcáját korábbi ajánlatunkhoz még megpróbálunk upsellként ezt azt eladni. Ahogy látod ehhez részben kell landing page építési tudás, automatizálási ismeret, valamint tudni kell finoman szabályozott e-mail kampányokat is indítani.

PPC, avagy a kattintós hirdetések

A PPC, vagy “pay per click” kifejezés annyit jelent, hogy „fizetés kattintásokként”. Olyan hirdetési megoldásokat sorolunk ide, ahol csak akkor kell fizetni, ha a célcsoport valamely tagját tényleg érdekli a hirdetésünk, és rá is kattint. Talán ez az online marketing legnagyobb vívmánya. (Korábban a bannerek időszakában jó esetben megjelenésenként fizettünk, és csak remélni tudtuk, hogy azok, akiknek megjelent a hirdetésünk tényleg érdeklődnek is a termékünk után.)

A piac két legnagyobb szereplője a Google Ads (korábban Adwords) és a Facebook. Mindegyiknek számtalan megjelenési lehetősége van. A keresőn túl, a weboldalakon megjelenő hirdetések legtöbbje a Google Display rendszerében fut, a YouTube hirdetések szintén idetartoznak, de a G-mailben megjelenő ajánlatok is. A Facebook a hírfolyamban és környékén megjelenő hirdetések mellett többek közt a Messengerben és az Instagrammon megjelenő hirdetésekért is felelős. A két óriáson felül az összes közösségi média felület hasonló üzleti modellt alkalmaz, és számtalan kicsi szolgáltató is létezik. Neked induláshoz elég, ha a két nagy rejtelmeibe beleásod magad, aztán majd a célcsoportod igényei szerint bővítgetheted ismereteidet.

Közösségi média

Ha már felmerült a közösségi média, akkor folytassuk ezzel, amúgy is ez az online marketing egyik leglátványosabb területe. Bár napjainkban már számtalan platform van, hazánkban ebből a Facebook, YouTube, Instagramm trióval érdemes kezdésnek foglalkozni, illetve ide lehet még sorolni a szakmai fórumokat és az egyre feltörekvőbb TikTokot is. Gondolom ezeket a felületeket senkinek nem kell bemutatnom, de ha üzleti céljaid érdekében szeretnéd használni őket, érdemes lehet időt fektetni az eredményes stratégiák megtanulásába. Ezeken az oldalakon (a korábban említett hirdetéseken túl) közösséget építhetsz, annak minden nehézségével és szépségével. A felületek lehetőséget nyújtanak a célcsoportoddal való kétoldalú kommunikációra, így akár ügyfélszolgálati tevékenységet, vagy piackutatást is végezhetsz. Fontos: ezeket a felületeket az emberek általában szórakozásból keresik fel, ezért a nagy nehezen felépített közösségeidet ne hirdetési lehetőségnek tekintsd. Szórakoztasd őket, tanítsd őket és ezzel erősítsd a márka ismertséged, a kötődésüket. Nagyon vigyázz a kommentek kezelésével, mert itt nem csak azt látják, ami számodra kedvező, hanem keresetlen visszajelzések is érkezhetnek.

Közösségi média

Ár összehasonlító és foglaló oldalak, online piacterek

A stratégiatervezésnél, mint az üzleti modell egyik formája, már felmerült ez. Ezen oldalak lényege, hogy marketing vagy értékesítési felület támogatást nyújtanak más online vállalkozásoknak. Az online piactereken akkor is tudsz kereskedni, ha nincs saját webáruházad. Ezek valóban úgy működnek, mint egy piac. Ők adják a keretet, marketing aktivitást fejtenek ki, hogy minél többen látogassák a piacot, de te viszed oda az árut, te szolgálod ki a vevőt. Ami pedig a legfontosabb, pedig sokan elfelejtik: ugyan úgy, mint a hagyományos piacon, neked kell megoldanod, hogy a rengeteg áru közül a tiédet válasszák. Egy online piactér általában alkalmas automatizált termékfeltöltésre is, ha összekapcsolod a saját webáruházaddal. Domináns nemzetközi szereplők pl. az Amazon és az eBay, vagy hazánkban az e-Mag és a használtcikkes, de azért új terméket is áruló oldalak, pl. Vatera.

A foglaló oldalak igazából szolgáltatásokat kínáló online piacterek. Ide sorolhatjuk pl. a szállást, vagy egyéb turisztikai szolgáltatást, pl. repülőjegyet foglaló oldalakat. Ezek az oldalak leggyakrabban összehasonlítási, szűrési lehetőségeket is kínálnak, ezzel könnyítve a felhasználók és nehezítve a szolgáltatók életét. Az ár összehasonlító oldalak csak információkat nyújtanak, de ezzel nagyban segítik a választást, ezért sokan használják, jelentős átkattintást tudnak eredményezni. Használatuk különösen akkor ajánlott, ha olyan terméket árulsz, ami sok helyen elérhető, de te a konkurenciánál olcsóbban tudod adni.

Affiliate marketing

Az affiliate marketing alapértelmezésben partnermarketinget jelent, utalva az eredeti, organikus kialakulására. Korábban két (vagy több) hasonló adottságokkal rendelkező, de minden esetben azonos célcsoporttal dolgozó, de egymásnak nem konkurens cég partneri megállapodását jelentette, akik kölcsönösen ajánlották egymást vevőiknek. Például egy ruha- és egy cipőüzlet, de egy karosszérialakatos és egy fényező is jó példa. A partner marketing terjedésével egyre gyakrabban merült fel az igény jelentősen eltérő cégek közti kapcsolatok kialakítására. Ilyen helyzetben a kölcsönösség gyakran nem mindig működött, az ellentételezés pénzben, jutalék kifizetésében történt.

Napjainkra a kapcsolatok kialakítását és a jutalékok követését, kifizetését már komoly, erre szakosodott szolgáltató cégek koordinálják. Egyrészről beregisztrálnak azok, akik eladni szeretnének, másrészről azok, akik szívesen áruba bocsátanák kapcsolati tőkéjüket. A tranzakciókat követő linkek segítségével azonosítják, és kötik az ajánló partnerhez, aki így jutalékot kap. Természetesen egy cég mindkét szerepben megjelenhet, de akár önálló üzletet is lehet építeni az ajánlásokra. Jó példa erre a tartalomszolgáltatók, véleményvezérek (influencerek) együttműködése cégekkel. Jelentős olvasottsággal rendelkező blogok számottevő forgalmat tudnak generálni partnereiknek akár már egy-egy cikkben elhelyezett linkkel is, ez pedig számukra bevételt jelent. A csatlakozás nem bonyolult, mindenképpen érdemes számolnod a lehetőséggel.

Analitika és remarketing

Nem véletlenül került nálam egy csoportba ez a két téma, hisz a remarketing is azon alapul, hogy pontosan tudjuk, hogy az adott személy hol tart, merre járt az értékesítési folyamatunkban. Mindazonáltal a két dolog jelentősen különbözik. Amíg az analitika a statikus online marketing témakörébe tartozik, ellenőrző tevékenység, addig a remarketing már aktív befolyásolás.

HÜLYESÉG: “A marketingköltségek fele kidobott pénz…”

“A marketingköltségek fele kidobott pénz, csak éppen nem tudjuk melyik fele.” Ez a híres, többeknek is tulajdonított és pontatlanul idézett mondás hála az égnek a Google Analytics kitalálása óta már nem igaz. Az online marketing rohamos térhódításának az egyik oka az, hogy nagyon pontosan mérhető. A mai technikákkal már konkrétan láthatjuk, hogy egy adott személy megnyitotta-e az adott hírlevelet, ha igen akkor azon belül kattintott-e valahova, és ha kattintott az melyik link volt. Láthatjuk, hogy az emberek hogyan viselkednek a honlapunkon, általában meddig görgetnek, hova kattintanak, hol állnak meg olvasni. A PPC hirdetéseinknél tudjuk, hogy egy kattintás számunkra mennyibe került, így könnyen kiszámolhatjuk az egy vásárlásra, regisztrációra vagy bármilyen célra jutó kattintások számát, vagyis az adott cél elérése mibe kerül nekünk. Tudjuk, hogy az oldalunkat hányan látogatták meg, meddig tartózkodtak az adott aloldalon, honnan érkeztek és merre mentek tovább. Készíthetünk A/B tesztet, és mérhetjük, hogy két oldal vagy hirdetés változat közül melyik a hatékonyabb.

Hogyan tudunk mérni, tesztelni?

A tesztelési lehetőségek tárháza mára szinte kimeríthetetlen. A témában alapprogram a Google Analytics, de érdemes az egyes hirdetési platformok statisztikáira is támaszkodni. Egyes részterületek analitikai eszközei is hasznosak lehetnek. Az oldalon való viselkedés tanulmányozására kiváló a Hotjar, a linkre kattintás méréséhez nagyon jó a bit.ly, míg a Facebook és Google Ads hirdetések menedzseléséhez a AdEspresso programot javaslom. Ne felejtsük el, hogy ezen programok közös működési alapelve, hogy a mérendő területhez és esetleg a személyhez is valami azonosítót rendelnek, és ezek aktivitását figyelik a rendszerben. Ezek az azonosítók leggyakrabban cookiek, UTM link paraméterek, Facebook-képpontok, vagy az oldal forrásában elhelyezett kódok. Ha nem akarod az „ősi” mondás szerint marketing költségvetésed nagyrészét kidobni az ablakon, akkor mindenképpen foglalkoznod kell az analitikával.

Remarketing

A költségcsökkentésen túl az analitika másik nagy előnye, hogy a „felcímkézett” személy számára már célzott online marketing tevékenységet tudsz kifejteni. Ezt hívják remarketingnek. Ha eddig nem is ismerted a fogalmat, az gondolom már feltűnt, hogy ha megnéztél egy honlapot, akkor nagyon gyakran ugyan annak a honlapnak a hirdetése újra és újra megjelent a számodra, gyakran teljesen másik oldalakon is. Ha rákattintottál egy céges Facebook oldalra, akkor a hírfolyamban hetekig követtek az oldalhoz kapcsolódó hirdetések. Ezek a megoldások szintén a fent említett azonosítókon múlnak. Nem állítom, hogy ez alapszínt, de ha sikeres és főleg hatékony marketinget akarsz folytatni, akkor előbb-utóbb ezt a technikát is el kell sajátítanod.

Zárszó

Kb. ennyit tervezetem elmondani neked az online marketingről, az online vállalkozás indításához szükséges ismeretekről. Természetesen még ez is csak tömör vázlat, hisz ha megnézed, egy-egy téma ritkán több egy bekezdésnél. Bízom benne, hogy nem vettem el a kedved, az online vállalkozás csodás kihívás. Ha további segítségre lenne szükséged nyugodtan keress. És egy ajándék neked: az oldalon látható összefoglaló ábrát innen nagyobb méretben is le tudod tölteni, használd egészséggel.

Köszönöm figyelmed! Ha tetszett, ha hasznos volt számodra, oszd meg ismerőseiddel is!