Árazásunk a gyakorlatban – Jövendő ügyfeleinknek FONTOS!
Ha jövendő ügyfelemként olvasod ezeket a sorokat, akkor kérem megértésed. Neked is, nekem is az az érdekem, hogy a lehető legjobb kiszolgálást kapd, elégedett legyél és ezért arányos díjat számoljak fel. Hidd el, soha nem foglak becsapni, és nem csak az erkölcsi értékrendem miatt. Nekem jobban megéri, ha hosszú távon ügyfelem leszel, ha tovább ajánlasz az ismerőseidnek, és büszkén mutogathatom referenciaként a közösen elért eredményeket.
Abban az esetben, ahol a konkrét megbízások kis szórást mutatnak, (pl. a konkurencia elemzés szolgáltatásunknál), vagyis előre jól megbecsülhető, hogy a színvonalas teljesítésükhöz mennyi időre lesz szükség, ott fix árat adunk. Egyéb esetekben kizárólag a részletes feladat ismeretében tudok ajánlatot tenni, de ha te sem tudod megmondani, hogy pontosan mire lesz szükséged (pl. egy design kialakításnál, ahol folyamatosan jönnek közben az ötletek), ott mindkettőnknek az a jó, ha óradíj alapján számolunk el, és a mukához ténylegesen szükséges időt mérjük és számlázzuk. Az ajánlatadás soha nem “pofára megy”, viszont van amikor a “kiszállási díjat” is ki kell számlázzam, mert ahogy majd lentebb olvashatod egyetlen akciós kuponkód átütése a valóságban nem 15 másodperc. Ha az együttműködésünk tartós, már fél szavakból is értjük egymást, akkor sokkal kevesebb a “hulladék idő”, vagyis biztosan számíthatsz engedményre.
Jelenlegi aktuális díjainkat a szolgáltatásaink menüpont alatt találod!
Had ajánljam neked is alábbi cikkemet. Nem csak rólunk szól, hanem egy hatalmas felismerésemről az árazással kapcsolatban. Használd te is bátran, építsd be a saját üzletedbe!
Láttad a Lopott idő (In Time) című filmet? Ha még nem, érdemes megnézned. Maga a film is nagyon szuper, de a lényeg inkább az a gondolat, amit feszeget.
Ezer éve foglalkozom marketinggel, hosszú évekig tanítottam árazástechnikát is, de csak ennek a filmnek a hatására döbbentem rá, hogy minden árazás alapja végső soron az idő.
Mi is az az ár?
Az ár nem más mint a produktum előállítására fordított idő és az eladó egységnyi időértékének a szorzata. Szinte látom, ahogy beindulnak a fogaskerekek, hogy megcáfold ezen állításom, de gondolj csak bele?
Miért olyan drága a gyémánt? Mert nagyon kevés van belőle, ezért iszonyatos munkaidő ráfordítást igényel egy egységnyit előállítani (megtalálni) belőle. Miért olyan drága egy gép? Mert rengeteg munkaórába került a megépítéséhez szükséges vasérc kitermelése, feldolgozása, beépítése, a megtervezésébe fektetett munkaidő, stb. Pedzed?
Gondolom ezek után a szolgáltatások árazásáról már nem is kell külön filozófálgassak. Még ha nem is közvetlenül embertől veszed igénybe (pl. online szolgáltatás, automata, stb.), akkor is azt a rendszert létre kellett hozni, ami időbe került, azt szervizelni kell, ami szintén idő, és még sorolhatnám.
Min múlik az egységnyi idő értéke?
Az egységnyi idő értéke két dologtól függ: felülről korlátozza a kínálat-kereslet, alulról pedig, hogy az eladó mennyire tartja a saját idejét. Ez a „mennyire tartja” pedig nem pusztán ego kérdése. Az aki éveket, évtizedeket tett bele a tanulásba, (vagyis befektette az idejét) hogy olyan tudást szerezzen amire a piacon szükség van, az meg is fogja kérni az árát. Ha ez a tudás tényleg olyan, amire a vevőknek szükségük van, akkor meg is fogják adni. Amikor kereslet-kínálat, vagy piaci alapú árazásról beszélünk, akkor igazából az egységnyi idő árazásáról beszélünk. Ha költség alapú árazásról van szó, akkor az idő ráfordítást számoljuk, hisz a költségeinket az általunk vásárolt termékek és szolgáltatások árába beépített idő adja.
Mit vásárolunk?
Amikor vásárolunk, természetesen akkor is időt veszünk, más idejét vesszük meg. Te nem tudnál megtanulni csirkét tartani? De igen. De kinek van ideje csirkét nevelni, levágni, kopasztani, ha egy tányér húslevest akar enni? És itt jön be egy másik nagyon fontos fogalom, a hatékonyság. Néhány csirkét tartani nagyon macerás. Ha kiszámolod, hogy mennyi időt fordítanál rá egy tányér finom húslevesre… Hááát, borzalmas számok jönnének ki. Ellenben ott, ahol több ezer, tízezer csirkét nevelnek együtt, gépekkel, nagy kiszerelésben vett takarmánnyal, stb., ott az egy levesnyi csirkére fordított idő már minimális.
Ugyan így abban is biztos vagyok, hogy az online marketinget is meg tudnád tanulni, de mikor fog a vállalkozásod termelni, ha most kezded még csak beletenni az idődet a tanulásba? Ráadásul nem elég a saját idődet beletenned, hanem meg kell venned valaki más idejét is, hisz a tanítás, a tananyagok elkészítése ugyan úgy időbe és ezért végső soron pénzbe kerül. Ne érts félre, biztos vagyok benne, hogy hosszabb távon a legjobb befektetés az önképzés. Az online marketing különösen olyan téma, amibe jövedelmező lehet beletenned az idődet, de ha gyorsan szeretnél eredményeket, ráadásul amúgy is kevés az időd, akkor megfontolandó, hogy mire költöd.
Mennyibe kerül az én időm?
Hogy az én időm jelen pillanatban mennyibe kerül, azt a szolgáltatásaink oldalunkon megtalálod.
Mit tartalmaz ez az ár? Alapvetően tartalmazza azt az időt, amit a számodra végzett munkával töltök. Ebből a pénzből fizetem azt az időt is, amíg használom a más tulajdonában lévő irodám (bérlem), ebből fizetem ki azok idejét akik legyártották a számítógépeimet, a szoftvereimet, és működtetik az általam (is) használt e-mail és telefon rendszert. Természetesen ebből a pénzből fizetem a munkatársaim idejét is. Sőt! Ebből a pénzből teszek félre arra az időre, amikor már nem fogok tudni dolgozni (ld. nyugdíjjárulék) és ebből a pénzből fizetem az orvosok, a tanárok, a rendőrök, az útépítők és még számtalan ember idejét, az adókon keresztül.
Gondolom sokan előkapták már a számológépet, és kiszorozták, hogy egy hónapban van mondjuk 22 munkanap x 8 órával x az óradíjammal, az bizony szép pénz, ebbe azért kényelmesen belefér. De jó is lenne, ha ennyi jönne be! Ez az összeg nyújt fedezetet arra az időre is, amikor éppen nem termelek, nem számlázható tevékenységet végzek. Sok ilyen van. Ahhoz, hogy mindig kimagasló színvonalat tudjak nyújtani, nagyon sokat kell tanuljak. Nekem is foglalkoznom kell a vevőszerzéssel, és mint minden vállalkozásnak nekem is rengeteg időmet elviszi az adminisztráció.
Én megmondom őszintén, nem sokallom ezt az összeget. Rengeteg időt fektettem bele a tanulásba, és az ember szeretné élvezni a befektetései gyümölcsét. Ha te árazod a saját termékedet, akkor ugyan így fogsz tudni kalkulálni. Kiszámolod a saját időd értékét és hozzáadod a másoktól, így pl. tőlem vásárolt időt. Az már a te döntésed, hogy neked mi éri meg jobban: megvenni más idejét, vagy belefektetni a sajátodat. Emlékszel a csirkés példára? Közel sem biztos, hogy a saját időd az olcsóbb.
Az árazás
„Mondj egy fix árat…”
Rendszeresen kapok árajánlatkérést, pl. “webáruház adminisztrációra”. Így, ennyi. Azt sem tudom melyik az az oldal, mit is kellene vele csinálni. Fordult már elő, hogy sértődés lett a vége, mert miért nem vagyok képes egy konkrét, fix árat kinyögni. Nézzünk egy kis gyakorlatot. Minden cég, minden probléma egyedi. Amikor valaki kimond egy fix összeget, akkor az törvényszerűen átlag, az átlagról meg tudjuk, hogy ott valaki biztosan ráfizet. Vagy az eladó, vagy a vevő. Vagy több időt vesz el a munka vele mint az átlag, vagy kevesebbet. Ha kevesebbet az nem jó a vevőnek. Ha többet, akkor az eladó azt kezdi el nézni, hogy minél kevesebb többletidőt kelljen ráfordítani, minél kevesebbet bukjon. Ez a minőség rovására megy, vagyis végül mégiscsak veszít a vevő is, de az eladó is, mert oda lesz a jó kapcsolat. Ennek így semmi értelme.
„…csak pillants rá!”
A másik gyakorlati tapasztalat a “csak pillants rá” esete. Rápillantani egy webshopra és kijavítani egy akciós kuponkódot nettó 15 másodperc. Bruttó egy óra. Jó esetben. Kapok egy telefont, lécci-lécci, majd egy e-mailt a belépési adatokkal. Elolvasom, értelmezem, nem jó a belépési kód, újra próbáljuk, beenged, megtaláljuk mi a hiba, átütöm a kódot, letesztelem, e-mailben visszaigazolom, “nem lehetne inkább az, hogy…?”, újra megnyitom az admin felületet, újra átütöm, újra tesztelem, újra visszaigazolom, “mivel tartozom?”, “hagyd a francba, semmivel!”, “akkor legalább egy kávéra had hívjalak meg…”. Gondolom érted. Ráadásul a 6×10 perc, az nem egy óra! Pont 6x szakadtál ki a másik melódból, 6x kell visszarázódj ami szintén idő…
Nekem is fáj, amikor a burkoló nem jön ki egyetlen csempét visszaragasztani, de végül is megértem. Ahhoz, hogy “egy csempét felragasszak” az online marketingben, minimum 2-3 e-mailt váltunk, telefonon vagy Skypon egyeztetünk, a munka után még ezt-azt kijavítjuk, mert nem úgy gondolta, és számlát írunk. Gyakran a körítés több idő, mint maga a munka. A burkoló max. mond egy kiszállási díjat, de számítógép előtt ülve nehéz ezt értelmezni. Akármilyen szolgáltatást nyújtasz, neked is mindenképpen kezelned kell ezeket a villám melókat, és nem biztos, hogy a legjobb megoldás, ha nem vállalod el őket.
Nehogy félreérts!
Én is szívesen segítek a barátaimnak, szívesen megosztom velük az időmet, ugyan úgy ahogy egyéb javaimat. Én is szívesen elvállalok kisebb munkákat is, főleg, ha van bennük valami szakmai kihívás, esetleg egy hosszabb együttműködés előfutárai. Tökéletesen megértem azokat akik látni szeretnék egy megbízás végét, tudni szeretnék, hogy mennyibe fog nekik kerülni. Amit ebből az anyagból mindenképpen meg kell értened, hogy az időd a tőkéd, okosan kell gazdálkodnod vele. Légy hatékony, akkor fogsz tudni egyedül jó árakat adni. Automatizálj amit lehet, sztenderdizáld a folyamataidat, ha dolgozol, az értékes időt próbáld az ügyfeleidre fordítani, ne kiegészítő tevékenységekre.