Vállalkozás indítása 2019 Kérdések és válaszok

Fontos, hogy ezeket átgondold!

Vállalkozás indítása

Vállalkozás indítása sokak álma, de koránt sem olyan egyszerű, mint amilyennek kívülről látszik. Mondhatni jó okodnak kell lenni arra, hogy vállalkozás indítására add a fejed. Ne félj, eszem ágában sincs lebeszélni róla! Némi előzménytől eltekintve magam is szinte világ életemben vállalkozó voltam, csak szeretném, ha okosan vágnál bele. Cikkünkben végig vesszük mindazokat a szempontokat amire érdemes gondolnod mielőtt megteszed az első lépéseket.

Bár oldalunk a vállalkozásokat online szemszögből vizsgálja, de azért azt soha nem szabad elfelejteni, hogy minden internetes vállalkozás mögött lenni kell egy cégnek, akár társas, akár egyéni vállalkozásnak!

Ha te is most tervezed első vállalkozásod elindítását, akkor nagyon figyelj!

Cikkünkben a „vállalkozás” szó alatt egyaránt értünk minden gazdasági tevékenységet folytató formációt, legyen az egyéni vállalkozás vagy a társas vállalkozások valamely formáját. Ha termékről beszélünk az nem csak fizikai dolgot jelent, hanem beletartozik a szolgáltatás és a letölthető, online termék is.

A vállalkozás indítás nagy sakkjátszma!

Miért vállalkoznak az emberek?

Az évezred elején, amikor hazánkban még csak tapogatták, hogy mit is jelenet vállalkozónak lenni, nagy divat volt úgy beállítani a vállalkozásokat, mint jótékonysági intézményeket. Amikor megkérdeztük egy-egy tréningen az aspiránsokat, hogy és te miért akarsz vállalkozni, gyakran furcsa válaszokat kaptunk. “Szeretnék embereknek munkát adni.” “Szeretném a termékemmel jobbá tenni a világot.” Ne álltassuk magunkat. Vállalkozni az ember a profitért kezd, és azért az életmódért, amit a profit jelent. Szóval akkor miért is vállalkoznak az emberek?

Pénzért, vagyonért, luxus életért

„…azt gondoltuk, jajj most milliomos leszek, az biztos, nyitok boltot. Sokan ezt gondoltuk, indokolatlanul, köztük én is…” Hadházi László, humorista

Hát ez egy nagyon jó megfogalmazása a legfőbb vállalkozói motivációnak Hadházi Lacitól. Bár egy humorista szájából hangzott el, azért még ma is sokan vannak akik hasonló üzleti tervvel vágnak bele a vállalkozásba. Tagadhatatlan, hogy talán a legfontosabb szempont az a pénz. Nem kell szégyellni, hogy szeretnéd többre vinni! Tagadhatatlanul ez az egyik legfőbb mozgató rugó, de ne felejtsd el: ez nem lottó nyeremény. Nem fog az öledbe hullani, rengeteget kell érte dolgozni, rengeteg lemondással fog járni, és még akkor sem 100%. A vállalkozók legnagyobb része semmivel sem él jobban, mint ha valahol alkalmazott lenne. És ez igaz a jól menő vállalkozóra, aki kb. úgy él mint a multik toppmenedzserei, és igaz a sarki suszterre, aki valószínűleg alig keres többet egy cipőgyári munkásnál. Csak mind ketten sokkal többet idegeskednek és dolgoznak érte.

Szabadságért, függetlenségért

Gondolom te is láttál már jól menő kávézó előtt parkoló megaterepjárókat, miközben gazdáik menő cuccokban látszólag gondtalanul kávézgatnak munkaidőben. Iszonyatosan vonzó életmód! Azt azonban ne felejtsük el: nem minden vállalkozónak ilyen az élete Sőt! Lehet, hogy az akit éppen ott látsz, annál sem erről szólnak a mindennapok. Egy ilyen kávézás lehet, hogy éppen egy kő kemény üzleti tárgyalást takar, rengeteg felkészüléssel és stresszel. Soha ne felejtsd el: a vállalkozó munkaideje heti 7 nap, napi 24 óra. Tudod ki az aki napközben tényleg gondtalanul kávézgathat talpig csiniben? Az, aki éppen jól megérdemelt szabiját tölti, a jól fizető állásából. Hiába tűnik úgy, hogy egy vállalkozó azt csinál amit akar, vannak a főnöknél sokkal, de sokkal nagyobb urak is. Őket úgy hívják, hogy vevő, megrendelő, ügyfél, hisz tőlük jön a pénz a kávéra.

Önmegvalósításért, kiteljesedésért, az alkotás öröméért

Kitalálod, hogy a legtöbben miért hagyják ott a vállalkozásukat? Mert nem tudnak azzal foglalkozni, amit igazán szeretnek csinálni. A vállalkozás nem egyenlő a hobbival, de még a szakmai munkával sem. Lehetsz te kiváló kézműves, fergeteges szellemi szabadfoglalkozású, vagy éppen briliáns kezű orvos, ha vállalkozásban űződ, akkor bizony időnként meg kell állni, össze kell készíteni a könyvelőnek az anyagot, el kell intézni ezt vagy azt az ügyet a hivatalban, foglalkozni kell az értékesítéssel, tárgyalni kell a vevőkkel, ügyfelekkel és ezer más nem szeretem dologgal kell törődni. És ezek az ügyek sajnos nem arányosak a cégmérettel. Ha te most kezded, és még alig van bevételed akkor is törődni kell ezekkel. Gyorsan úgy fogod érezni, hogy ezek viszik el az időd, energiád nagy részét.

De hát akkor tényleg: miért vállalkoznak az emberek?

A kihívásért! A reményért! A „játék” öröméért, izgalmáért! A sikerélményért! Azért a hitért, hogy igenis össze fog jönni! Azért a tudatért, hogy legalább megpróbáltam. Ahogy Allan Massie mondta: „Az ember azt bánja inkább, amit elmulasztott megtenni, és nem azt, amit megtett.” Szentül hiszem, hogy az, aki vállalkozik, az igenis több. És ezt állítom függetlenül attól, hogy mennyire jött össze neki, hogy sikerült-e megvalósítania az álmait. Ha napról napra bemész a munkahelyedre, letolod becsülettel a napi 8 órát, akkor jó esetben abban biztos lehetsz, hogy a hónap végén megkapod a fizetésed. Se többet, se kevesebbet. Ebből élsz, félreteszel, ebből tervezel. Ha vállalkozol, akkor minden bizonytalan, egyszer fenn, másszor lenn. Agyalsz, tanulsz, dolgozol, mert mindig ott a hit, hogy ha összejön, akkor akár nagyon, de nagyon is összejöhet. Ehhez pedig minimum szükséges egy egyéni vállalkozás. 

Vállalkozás indítása anyaként sem lehetetlen

Kik azok, aki leggyakrabban vállalkozni kezdenek?

A lista persze nem teljes, de sok éves tapasztalatom alapján azt látom, hogy első sorban a következő körökből kerülnek ki a friss vállalkozók:

Fiatalok, akik úgy érzik eljött az idő, hogy megpróbálják. Gyakran szülői, rokoni vállalkozói háttérrel, támogatással, vagy éppen maguk előtt rossz példával, hogy ők azért is inkább vállalkozók lesznek.

Kicsit idősebbek, akik már megtapasztalták a munka világát, és szabadulni szeretnének az alkalmazotti létből. Gyakran másodállás helyett kezdenek vállalkozásba, vagy a maszekolást fehérítik ki, de első sikereket megtapasztalva sokan ott is hagyják főállásukat.

Anyák, akiket nem teljesen elégít ki csak a gyermeknevelés, de az újszülött mellett nincs lehetőségük vagy nem is akarnának visszamenni korábbi munkahelyükre. Ők gyakran hobbijuktól, vagy baba-mamás adok-veszek Facebook csoportoktól jutnak el a komolyabb vállalkozói létig.

Akiket megtalál a vállalkozói lét. Rendelkeznek valami olyan tudással, van valami olyan adottságuk, lehetőségük, kapcsolatuk, amit vétek lenne nem kihasználni. Talán számukra a legnehezebb felismerni, hogy nem szabad kihagyni, mert gyakran nem is tudják, hogy mekkora kincs van a kezünkben.

És végül a kényszervállalkozók. Őket nem feltétlenül szoktam ide sorolni. Ők nem is igazi vállalkozók, nem rendelkeznek a klasszikus motivációkkal, de néhányan ráéreznek a dolog ízére, és akár komoly cégeket is építhetnek.

Mikor szabad belevágnod egy vállalkozásba?

A vállalkozósdi matematikája, elméletben, nagyon egyszerű.

Ha tudsz olyan terméket vagy szolgáltatást nyújtani az embereknek amiért hajlandók annyit fizetni, hogy az legalább egyenlő legyen, a költségeid és az elvárt hasznod összegével, akkor mindenképpen vágj bele. Jöhet a vállalkozás indítása!

Vásárlók száma x Átl. vásárlások száma x Átl. kosárérték = Költségek + Elvárt haszon

A probléma leginkább az, hogy nagyon nehéz a gyakorlatban megmondani, hogy tudsz-e ilyet nyújtani nekik. Mielőtt bármit is csinálsz mindenképpen érdemes átgondolnod a következőket.

Szükség van-e a termékedre, szolgáltatásodra?

Gyakori hiba, hogy a vállalkozást kínálati, nem pedig keresleti oldalról közelítjük meg. Nem elég, ha a közvetlen környezeted azt mondja a termékötletedre, hogy ez tuti jó, én biztosan megvenném. Azt kell mérlegelned, hogy lesz-e folyamatosan annyi vásárlói igény, hogy az valóra váltsa az elvárásaidat.

Miért pont tőled szereznék be azt a bizonyos terméket?

Teljesen egyedi amit kínálsz? Vagy jobb vagy valamiben mint a versenytársak? Akármibe is fogsz, fontos, hogy elgondolkozz azon, hogy mi a te egyedi megkülönböztető ígéreted. Mi az amiért pont nálad fogják azt a terméket megvenni. Persze itt nem kell mindig hatalmas dolgokra gondolni. Gyakran az is elég, ha te vagy a munkahelyükhöz a legközelebbi pékség, de valami mindenképpen kell amiért téged érdemes választaniuk.

Van valami előnyöd a konkurenciával szemben?

Ez nagyon hasonló mint a fenti elv, csak más szempontból nézi ugyan azt. A „jobbságnak”, vagyis annak amiért megéri nálad vásárolni, általában ára van. Gyakran szó szerint. Ha a te terméked jobb, ha te több szolgáltatást nyújtasz a termék mellé, ha exkluzívabb környezetben kínálod azt, akkor több lesz a költséged és logikusan drágábban is kell adnod. Mielőtt belevágsz gondold végig, hogy van-e valami előnyöd a konkurenciával szemben, amivel tudod ezt kompenzálni. Akkor vagy igazán nyeregben, ha valami olyan lehetőségnek a birtokában vagy (fejlett gyártástechnológia, kedvező fenntartási költségek, stb.), hogy úgy tudsz többet, jobbat nyújtani a célpiacnak, hogy ennek nem kell megfizettetned az árát.

Bírod-e szusszal az indulást?

Eltérő, hogy a különböző vállalkozások mekkora belépési küszöbbel rendelkeznek. Értelemszerűen sokkal olcsóbb, egyszerűbb egy garázslerakatot nyitni, mint egy autógyárat indítani. Mielőtt bármit is teszel, számolj! Mérd fel, hogy a rendelkezésedre álló tőke, ideértve minden egyéb a vállalkozásod számára mozgósítható erőforrásodat (kapcsolatok, ingatlanok, gépek, stb.) elegendőek-e addig, amíg a vállalkozás önfenntartó nem lesz. Ne csak a közvetlen beruházási költségekkel kalkulálj. Arra is számíts, hogy addig is enned kell valamit, amíg ki nem tudsz venni a cégből elég jövedelmet.

Tudod, hogy kell vállalkozni?

Bár most a lehető legjobb helyen jársz, de azért fontos megemlítenem, hogy a vállalkozás indítás egyik legfontosabb feltétele, hogy legalább alapvető vállalkozási ismereteid legyenek. Nem, nem elég, hogy te a szakmádhoz profi módon értesz! A vállalkozás egy teljesen másik dolog, de rövidesen átvesszük ezeket is.

Mi kell a vállalkozáshoz?

Ha eddig eljutottál, akkor azért gondolom már kezd egy kicsit tisztulni a kép. Nézzük azért végig kissé konkrétabban is, hogy mi kell ahhoz, hogy a piac pont téged árasszon el a pénzével. Ha valaha tanultál marketinget akkor ismerős lehet a felosztás, de lesznek itt azért meglepetések.

Termék

A legfontosabb, hogy legyen terméked. Nem igaz az a felfogás, hogy jó minőségű termék kell! Olyan termékre van szükség, amit a célpiac igényel. Ha kocsmád van akkor olcsó folyó bor legyen, ha belvárosi luxuséttermed, akkor Tokaji Aszú. Fontos, hogy tudd, hogy mi a célpiacod problémája, és arra nyújtson a terméked megoldást, lehetőleg több szinten. Úgy építsd fel a kínálatod, hogy az olcsó termékek bevonzzák a vásárlók széles körét, míg az egyre magasabb minőségű termékeid kielégítsék az egyre magasabb igényeket.

Megfelelő ár

Bár sok szakértő tagadja, hogy minden az áron múlik, azért bizony még mindig ez a legfontosabb tényező. Persze, itt sem az olcsóság a lényeg, hanem az, hogy az árad az igazodjon a piachoz és a termékedhez. Az emberek nem az olcsóságot keresik, hanem a minél jobb ár-érték arányt. Mindenki mást fizet meg egy termékben. Van aki a termék minőségét, van a kiszolgálásét és van aki azért hajlandó akár nagyon sokat fizetni, hogy elmondhassa, hogy ő abban a bizonyos üzletben vásárolt. Neked egyetlen célod lehet, úgy kell belődd a terméked árát, hogy az a vásárlónak valamiért megérje.

Értékesítési csatorna

Az emberek lusták, és egyre lustábbak lesznek. Vagy szebben mondva: egyre jobban figyelnek a hatékonyságra, és nem igazán hajlandók bevásárlásra pocsékolni az idejüket. Ha valamit el akarsz adni, azt oda kell vinned nekik helybe. Persze vannak termékek, amikért akár átutazzák az országot, de alapértelmezésben szeretik, ha a küszöbükre teszed le amit el akarsz adni nekik. Mielőtt belevágsz mindenképpen gondold végig, hogy hogyan tudod a termékedet minél jobban a célpiacod közelébe juttatni. Ha olyan a terméked vedd számításba az online megoldásokat is!

Piacbefolyásolás

Ezt nagyon sokan, nagyon gyakran, nagyon tévesen összemossák a reklámmal. Igen, tényleg ebbe a körbe tartozik a reklám is, de még nagyon, nagyon sok minden. A lényeg, hogy az emberek ritkán vásárolnak maguktól, akkor is leginkább a mindennapi rutinvásárlásokat intézik. Az esetek többségében, ha tudat alatt is, de hat rájuk valamilyen befolyáslás. Ne érezd pejoratívnak ezt a szót! Ez alapvetően nem gonosz dolog. Ha etikusan csinálod, akkor mindössze arról szól, hogy segítesz az embereknek felismerni a problémáikat, majd bemutatod, hogy a te terméked milyen megoldást tud rá nyújtani. Akinek pl. fáj a háta, de nem ér rá ezzel különösebben foglalkozni, az hálás lesz, ha megmutatod neki, hogy ez komoly dolog, szövődményekkel is járhat, és a te terméked hogyan javítja az életminőségét egycsapásra. 

Összefoglalva: ha van olyan terméked amire szüksége van egy elegendően nagy méretű piacnak, azt tudod olyan áron adni, hogy a vevők hajlandók megfizetni, és rendelkezel egy olyan értékesítési csatornával amelyen keresztül a vásárlók meg tudják rendelni a termékedet és te el tudod juttatni hozzájuk, akkor már nincs más dolgod, mint ezt minden lehetséges módon a tudomásukra hozni: Hahó! itt az a termék ami megoldja a gondjaidat, vásárold meg! 

Mihez kell értenie egy vállalkozónak?

 Mihez kell értenie egy vállalkozónak?

Ahogy már többször is utaltam rá, a vállalkozásvezetés egy nagyon komplex dolog, nem csak a szakmáról szól. Persze, majd el fog jönni az az idő amikor minden részterületre lesz specialistád, vagy akár egész csapatod. Most viszont a vállalkozás indításánál tartunk, ezért nézzük meg mivel fogsz rövidesen találkozni. Fussunk végig rajta, hogy mik azok a főbb területek, amikhez konyítanod kell.

A Szakma

Bár mindig kiemelem, hogy a vállalkozás sokkal több a szakmai tevékenységnél, azért mégis csak ez az alap. Akár gyártasz, termelsz, szolgáltatsz vagy kereskedsz szakmai szinten nagyon jónak kell lenned. Nem arra gondolok, hogy minden kis részfolyamatban neked kell a legjobbnak lenned, hisz ez főleg bizonyos méret felett már lehetetlen. Ezért alkalmazol majd kollégákat, de át kell tudnod látni a teljes folyamatot.

Hivatali előírások

A hivatali előírások ismerete akár lehetett volna a szakma része is, bár annál azért komplexebb téma. Attól, hogy te pl. kiváló séf vagy aki most szeretné megcsinálni a saját vállalkozását, a saját éttermét, nem biztos, hogy a vendéglátásra vonatkozó minden hivatali előírással képben vagy, és mondjuk ismered, hogy milyen tűzvédelmi előírások vonatkoznak egy étteremre. Ha meglévő állásod alapján kívánsz önálló vállalkozást nyitni, érdemes nyitott szemmel járnod. Figyel folyamatosan, hogy a munkakörödön túl milyen egyéb előírások vonatkozhatnak az egész cég üzemeltetésére.

Jog

A jog talán a legneccesebb terület. Erősen javaslom, hogy már az első lépéseknél kérd ki jogász tanácsát, de mivel nem rohangálhatsz minden egyes szerződéssel, minden egyes jogi vonatkozású problémával ügyvédi tanácsadásra, ezért rövidesen ennek az alapjait is ki fogod tanulni. Az egyik ilyen fontos terület amit nem szabad elhanyagolnod az a GDPR, az adatvédelem kérdése!

Pénzügy

A másik kemény terület a pénzügy, nagyon tanácsolom, hogy a könyvelődtől kérdezz, kérdezz és kérdezz. Lesz egy csomó minden amihez azért kell értened, hogy döntéseket tudj hozni. Lesz egy csomó minden amihez azért, hogy a jogszabályoknak meg tudj felelni. Végül pedig lesz egy harmadik rész, ami ahhoz kell, hogy ne függj teljes mértékben a könyvelődtől, legalább utólag tudd értelmezni amit csinált.

Értékesítés, marketing

Az értékesítés és a marketing gondolatkörrel kereskedőknél nem szokott baj lenni, általában még a szolgáltatók is fogják, de azok, akik gyártásra, termelésre adják a fejüket bizony nem egyszer elfelejtik, hogy azt, amit előállítottak el is kell adni. Hatalmas csapda tud lenni, ha a vállalkozást egyetlen nagy megrendelő ösztönzésére hozzuk létre, hisz 100%-ban ki leszünk szolgáltatva neki. Ha a vállalkozásindításunkat egy felbukkanó nagy vevő motiválja, akkor is igyekezzünk a lehető leggyorsabban több lábra állni. Az értékesítés és a marketing talán a legfontosabb a vállalkozáson belül, mert ha nem tudunk eladni, akkor nincs miért dolgozni.

Kommunikáció

A kommunikáció szinte mindennek az alapja. Ha a szakmád nem is igazán igényli, hivatali ügyintézésnél, a jogásszal vagy a könyvelővel való kapcsolattartásnál szükséged lesz rá. Az értékesítésről pedig még nem is beszéltünk. Ha nem is közvetlenül a lakosságnak termelsz, akkor is tárgyalnod kell a viszonteladókkal, a vevőkkel. Ne hidd, hogy pl. webáruháznál ez megúszható. Ott még azzal is súlyosbítva van a helyzet, hogy a személyes kommunikáció hiánya miatt mindezt írásban kell megoldanod.

Csapatépítés (HR)

Induló vállalkozásként az embert leginkább az foglalkoztatja, hogy legalább a saját bérét kitermelje, pedig ha a jó végén sikerül megfogd a dolgokat, akkor pillanatok alatt elérsz arra a szintre, hogy munkatársakra lesz szükséged. Ha már ketten vagytok az is követel némi empátiát a másik felé, de amikor a csapat el kezd duzzadni, akkor bizony szükség lesz konfliktus kezelésre, motivációra, teljesítményértékelésre, és még számtalan olyan csapatépítési eszközre, amit bizony meg kell tanulni.

Informatika

Nem tudok olyan jól működő vállalkozást elképzelni napjainkban, ahol ne kellene számítógépet használni. Ma már a legalapvetőbb vállalati funkciók is számítógépen zajlanak, és ezeket a gépeket bizony üzemeltetni kell és karban is kell tartani. Az informatika napjainkra ugyan olyan kötelező vállalkozói ismeret lett, mint pl. az alapvető pénzügyi vagy jogi ismeretek. Persze az már affinitás kérdése, hogy ki mennyire merészkedik bele a témába. Az alapvető programok kezelést és minimális hibaelhárítását mindenképpen ismerni kell, és tudni kell egy egeret vagy egy billentyűzetet csatlakoztatni.

Hogyan kezdj neki a vállalkozás indításnak?

1. Tervezz!

Ha a fentieket mind átgondoltad akkor mondhatni a többi már csak technikai dolog. Először is fogj egy papírt és egy ceruzát és írd le a gondolataidat. Tervezd meg, hogy mi lesz a terméked, a kínálatod, azt kinek fogod eladni, vagyis kik fogják a piacodat alkotni. Készíts pénzügyi tervet: írd össze a várható költségeidet, becsüld meg vásárlóid számát és hogy adott időszakon belül hányszor fognak vásárolni, majd az elvárt nyereséged tükrében kalkulálj árakat. Ha úgy érzed, hogy a kalkulált áron eladható a terméked, akkor találd ki a folyamatot: hogyan tudják azt megvásárolni tőled, és tervezd meg, hogy mivel tudod ösztönözni őket a vásárlásra. Ha még mindig minden klappol, akkor mutasd meg az elképzelésed egy ügyvédnek és a jövendő könyvelődnek. Ők segítenek neked kiválasztani azt a vállalkozási formát amiben a terveidet a legjobban meg tudod valósítani és azt a könyvvezetési és adózási megoldást amivel a legjobban jössz ki.

2. Cselekedj!

Ha ezek a gondolatok is letisztultak, akkor bízd meg az ügyvédedet, vagy ha egyéni vállalkozás mellett döntöttél akkor elég a könyvelőt megbízni, hogy hozza létre a vállalkozásodat. Ez legegyszerűbb esetben akár néhány perc alatt meglehet, de egy Kft. alapítása is megvan pár nap alatt, és tadam, máris vállalkozó vagy! Persze egy friss vállalkozásnak még számtalan kötelezettsége van, de ebben általában a könyvelők segítenek. Szakterülettől függően egyeztetni kell a különböző szakhatóságokkal, önkormányzattal, be kell jelentkezni iparűzési adóra, a kötelező kamarai nyilvántartásba, bankszámlát kell nyitni és fel kell készülni a számlázásra.

Érdemes már a kezdetek kezdetén kialakítani a saját folyamataidat, ez szintén vállalkozás függő, de azért vannak olyan sarokpontok, mint pl. a reklamáció kezelés, a különböző marketingtevékenységek, de ide sorolható akár a könyvelőnek való anyag összekészítés módja is, ami így vagy úgy, de mindenkinél előjön. Aztán ha ezen is túl vagy akkor tied a pálya!

Nyűgözd le vevőidet, légy jobb mint a konkurencia, és valósítsd meg álmaidat!

Köszönöm figyelmed! Ha tetszett, ha hasznos volt számodra, oszd meg ismerőseiddel is!